donderdag 1 oktober 2009

Medisch huisvuil.


Afgelopen zondag, vlak voor het squashen, kreeg ik wat kramp in mijn buik. Zo'n kramp die vaak op te lossen is met een Grote Boodschap. Dat lukte deze keer niet, dus belde ik sqaush af. Met een kutsmoes, dat vond ik toen nog wel.

Amper 4 uur later (en ook een hele hoop pijn later, maar die vergeet ik liever) lag ik in de OK. Die blinde darm van mij was acuut gaan ontsteken en hij moest er zo snel als mogelijk uit. De kutsmoes was geen kutsmoes meer maar werd een stoer verhaal: even die appendix lozen.

Ik lag op de operatietafel en vlak voor de narcose kreeg ik een heel vreemd helder moment:

Wat zullen ze in het ziekenhuis doen met al die stukken vlees, ingewanden, botten, vet en overig geamputeerde lichaamsdelen? Gaat het mee met het huisvuil? klein chemisch afval? benen en armen gaan mee met het grofvuil, denk ik dan. Best ranzig idee trouwens. Ik bedoel, je hebt dan ook mensen die het spul verzamelen van alle OK's en dan dat in een grote zak doen en dan dinsdagavond buiten zetten. Wat zou de functietitel zijn van zo iemand? Vleesinzamelaar? Operatie-Restanten-Opruimer? Misschien is mijn blinde darm GFT-afval? Zullen ze doen aan recycling, of in ieder geval aan gescheiden inzameling? Met die vreemde gedachte viel ik weg in een droomloze narcose.

De operatie was binnen een uur klaar, ik had gehoopt dinsdag gewoon weer aan de slag te zijn maar ik heb geleerd deze week dat je zoiets toch niet onderschatten. Het is toch een stukje van jezelf dat je daar achterlaat.

Ondertussen zal mijn appendix wel liggen bij de vuilverbranding, en wordt hij voor de Alvleesklieren en na de Baarmoeders op een hoopje verbrand met alle andere Blinde darmen.

Ben benieuwd of dat een beetje naar BBQ ruikt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten